2008-08-26

En påsväska med tre fickor

Skrivet av Blomman

Väskans botten

Jag började med botten. För att ge den lite stadga tog jag en bit tunt dekorgummi. På den ritade jag upp en cirkel i lagom storlek. Innan jag klippte nålade jag fast dekorgummit på dubbelt tyg.


Jag sydde sedan ihop de tre lagren lite kors och tvärs så att de sitter ihop. Sist sydde jag runt kanten så att det inte rör sig när jag ska montera väskan.

Tygåtgång

Till den här väskan har jag valt att sy ”väggen” med dubbelt tyg. Hur jag kom fram till längen på tygstycket beskriver jag nedan medan jag bestämde höjden efter hur jag tyckte att det verkade bra. Glöm inte sömsmånerna. Innan jag syr ihop ”väggarna” ska jag sy fast fickorna.

För att veta hur långt tygstycke jag behöver till ”väskväggen” sätter jag fast en nål i botten och rullar sedan botten från ena kanten tills nålen har gått runt ett varv. Lägg till sömsmåner.


Markera var fickorna ska sitta


Bestäm var fickorna ska sitta. Jag ville ha mina så att de satt mittemot varandra. För att de skulle hamna jämnt vek jag tyget på mitten så att kortsidorna kom mot varandra och sedan en gång till.



Jag markerade med en nål där det andra vecket befann sig och vek upp tyget igen så att det bara var dubbelvikt.


För att markera på båda sidorna vek jag över det ena tyglagret över nålen och satte en nål alldelens bredvid den första markeringen sedan satte jag en nål som markerade första nålen på motsatt sida.


När jag sedan tog bort första nålen och vek upp hade jag två markeringar på samma sida, en för varje ficka.


På insidan bestämde jag att fickan skulle sitta på mitten så då markerade jag bara var mitten på tyget var.

Ficka 1

Ficka ett är en utanpåficka, typ jeansbakfickor. För enkelhetens skull valde jag här att sy en fyrkantig ficka. Först klippte jag ut en bit tyg lagom stor för min ficka.


Eftersom det tyg jag använde varit en gardin utnyttjade jag den redan fållade kanten till fickans öppning. För att få en snygg utsida vek jag in kanterna mot baksidan.


I hörnen vek jag in en triangel.


Sedan satte jag fast sidorna över hörnet med en nål.


Hörnet vid ficköppningen vek jag in mot sidan och vid fållen vek jag in en bit under kanten så att det inte sticker upp några fransar sedan.


Jag sydde fast kanterna på fickan från baksidan då det är lättare att se att hörnen stannar på plats.


Nåla fast fickan där du vill ha den och försök att sy fast den i samma sömmar som du sydde från baksidan.


Ficka 2

Ficka 2 är en ficka som är instucken mellan de två ”vägglagren”. För den behöver man en bit tyg som blir fickan och en mindre bit som blir en infodring för fickan. Klipp till fickan dubbelt så lång som du vill ha den djup och lägg till lika mycket som du behöver till infodringen.


Infodringen ska vara lika bred som tyget till fickan och räcka till cirka två cm på alla sidor runt ficköppningen.
Börja med att nåla fast infodringen där du vill ha ficköppningen.


Sy en söm som en smal rektangel i mitten av infodringen. Klipp upp mitt i rektangeln och gör ett par sneda klipp mot hörnen.


Stoppa in infodringen genom öppningen du klippt upp. Vik i sömmen så att tyget inte ”bubblar” runt öppningen. Nåla fast och sy en söm nära kanten. Sy från framsidan så att sömmen där blir snygg även om det vinglar på baksidan.



Nu är det dags att sy fast fickan. Först sydde jag fast fickan i underkanten av infodringen. Lägg fickan så att den ligger över infodringen och kant i kant med nederkanterna.


Vik ned fickan


och lägg den dubbelt mot ovansidan av infodringen.


Sy ihop sidsömmarna. Nu har vi en ficka.


Sy ihop fickan i överkanten.


För att fickan inte ska hänga sydde jag fast den från framsidan i samma söm som jag tidigare sydde på ovansidan av ficköppningen.


Ficka 3

Ficka tre syr jag fast på väskans insida. Det är också en utanpåficka men jag har inte varit så noga med hörnen som på den första.

Klipp till en lagom stor bit och sy en enkel fåll i nederkant.


Vik in sidorna och sy fast dem.


Vik överkanten två gånger och sy en söm i både överkanten och nederkanten av fållen.


Nåla fast fickan på plats och sy fast den i sömmarna som syddes från baksidan.


Dragkanal

Lägg ihop sidorna räta mot räta och sy ihop i överkant.



Vik ut sidorna och sy två par knapphål på den rätsida som ska bli ”yttervägg”.



Det ena paret i mitten av tygstycket och det andra bredvid där sidsömmen ska sys. Lägg sedan ihop tyget så att sidsömmarna ligger mot varandra och rätsidan ligger mot varandra. Sidsömmen sys över både in och utsidan av väskan i en lång cylinder så att när man viker ner kanterna kommer sömsmånerna att vara dolda .


Knapphålen kommer bara att synas på utsidan.




Sy en stickning nära kanten i toppen av väskan och en kanal genom att sy en söm under knapphålen runt hela väskan.

Montering

Vänd väskan så att du har insidan utåt och vik upp nederkanten av insidan. Nåla fast yttertyget av väskan i den runda botten. Sätt fast nålarna först på hälften, ex. om man lägger väskcylindern platt har man två hörn. Nåla fast det ena hörnet vid heltimme och sedan den andra mittemot på halvtimme. Fortsätt med mitten mellan de första två nålarna och nåla fast kvart över och kvart i. Fortsätt att ta mitten av väskans sidor och nåla fast mitt mellan nålarna på botten. Sy fast runt botten med en raksöm. Nåla fast insidan på samma sätt och sicksacka fast den.



Klipp till en snedkantsremsa eller använd en färdig. Eftersom mitt tyg är randigt blev min snedkantsremsa randig på diagonalen. Nåla fast remsan runt botten på samma sida som du sydde fast väskans ”väggar”. I skarven viker du början av remsan dubbel och lägger slutet över den en bit. Sy fast med en raksöm.


Vik över kanten och nåla fast den.



Sy fast kanten med en raksöm på maskin eller fäst den för hand med nål och tråd.


Vänd väskan ut och in så att kanten kommer på insidans botten.

Trä två snören genom knapphålen och knyt ihop dem så att när du drar i snörena åt varsitt håll så stängs väskan. Sätt pekfingrarna i hålet och dra åt sidorna så öppnas väskan.

Inga kommentarer: